Van Nazareth naar Bethlehem - Reisverslag uit Bayt Lāhyā, Palestina van Jennie Hubers - WaarBenJij.nu Van Nazareth naar Bethlehem - Reisverslag uit Bayt Lāhyā, Palestina van Jennie Hubers - WaarBenJij.nu

Van Nazareth naar Bethlehem

Door: Jennie Kloppenburg

Blijf op de hoogte en volg Jennie

09 April 2013 | Palestina, Bayt Lāhyā

Dag allemaal,

Hier weer een nieuw verslag, na een heerlijk weekend in Nazareth… Vandaar de titel boven dit verslag…
Afgelopen weekend mocht ik de familie Dekker bezoeken, die in Nazareth werkzaam mag zijn vanuit ons Deputaatschap. Ik heb hier ontzettend veel mooie dingen gezien. Een aantal dingen wil ik graag beschrijven!

Op zaterdagmorgen was de opening van de kerk van David Zadok. Wellicht hebt u deze naam wel eens gelezen. De kerk staat in Gedera, op het industrieterrein Kanot. In Nederland is er ontzettend veel geld verzameld voor deze kerk. Het grootste gedeelte door het Isaac Da Costafonds. Hiervan waren ook een heel aantal mensen aanwezig bij de opening. Al hoewel er veel verschillen waren, met wat wij gewend zijn, en dat niet alleen op cultuurgebied, was het toch bijzonder om mee te maken. Alleen al het feit dat er een kerk geopend mag worden, voor een Messiasbelijdende gemeente, in Israel. Een aantal jaren geleden had niemand dat kunnen denken. In deze dienst werd er gebeden voor een meisje die naar het leger gaat. Zoals u wellicht weet, is het in Israel gebruikelijk dat de meeste jongeren op hun 18e voor 3 jaar in dienst moeten bij het leger. Zo ook dit meisje. Je kon hier heel duidelijk zien dat echt niet elke jongere dat wil. En dat het ook in de gezinnen soms een grote scheiding kan brengen. Ik ben toch maar blij dat ze dat in Nederland nog niet ingevoerd hebben;)!

Na afloop van de opening was er een barbecue bij 1 van de ouderlingen thuis. Het leek haast een Nederlandse bijeenkomst, want er waren van de ca. 25 mensen, ongeveer 15 Nederlanders en dan ook nog 2 Canadezen die ook Nederlands konden. Maar het was wel heel gezellig.
Helaas viel niet al het eten goed, want toen we weer thuis waren, kregen een aantal van ons het ineens te pakken. Misselijk, diarree, koorts… Waarschijnlijk heeft er wat verkeerds tussen gezeten. Gelukkig heb ik dat niet gegeten, want ik heb nergens last van gehad.

Op zondag hebben we 2 Nederlandse diensten gehad, die geleid werden door de dominees van ons Deputaatschap uit Nederland. Toch wel weer fijn, al is het wel anders als je gewoon in de woonkamer zit, met een groepje van ongeveer 10 mensen… Maar als de Waarheid maar hetzelfde is!

Op maandag heb ik nog even in de koffieshop gekeken. Dit is niet een koffieshop, zoals die in Nederland vaak gebruikt wordt, maar een winkeltje waar inderdaad koffie of chocolade wordt geschonken, met wat lekkers erbij. Deze winkel wordt gerund door 1 van de andere medewerkers van het Deputaatschap. Op de foto’s kunt u een beetje zien hoe het er uit ziet… Ik zou er zo willen werken… Al was het alleen maar om de kleur;)!

We hebben ook nog een korte wandeling gemaakt door een stukje van Nazareth-Illith. Nazareth is bijna of helemaal de grootste Arabische stad in Israel, maar in Nazareth-Illith wonen Joden… Toch is het mooi dat je hier ook mag zien, dat Joden en Arabieren in vrede met elkaar kunnen leven. Zelfs samen in de bus kunnen zitten of samen bijeenkomsten bezoeken. God werkt! Ook hier! En dat mag dan wel tot verwondering, maar ook tot bemoediging zijn.

Hier in Beit-Jala mag het gelukkig nog steeds rustig zijn. Even was er weer wat onrust, na de dood van een soldaat. Maar het is gelukkig nog bij een klein beetje gebleven. Al merk je toch, dat er elke keer maar iets hoeft te gebeuren, of de onrust laait weer op.
Ik hoop dat het in Nederland ook goed mag gaan! Allemaal opnieuw bedankt voor alle reacties, op wat voor manier dan ook!

Allen Gods Zegen toegewenst in alles!

Liefs!

• 09 April 2013 - 10:32

Jacolina:

Hé Jen,

Mooi weekend gehad zo te lezen/zien, fijn! Bijzonderd dat je bij de opening van die was. Je maakt veel mee daar. Geniet ervan en het beste weer.

Groetjes Jacolina

• 09 April 2013 - 12:28

Ton En Willemien,enNienke:

Hoi Jenny,
    Wat maak jij veel mee zeg,mooie ,fijne dingen,dingen die je nooit meer vergeet,
    Maar ook mindere omstandigheden,fijn om je boeiend verslag weer te lezen,
    en Jen je komt toch wel weer terug he?
    Liefs van ons

• 09 April 2013 - 14:23

Luchiëlle:

Heej!

Zo, weer heel wat meegemaakt dit weekend! Ik wou je daar gisteren al een mail over sturen, maar ik dacht: 'Er komt vast een blog over' En jawel..;):) Fijn om te lezen dat het zo leuk was...!! Twas vast wel weer een beetje wennen om een heel weekend Nederlands te kunnen praten, of niet?!;)
    Die koffieshop past echt wel bij jou, gezien de kleur en inrichting idd.. Ziet er in ieder geval erg gezellig en sfeervol uit!!
    En die foto's van de natuur zijn echt heel bijzonder..

Het beste maar weer voor de komende tijd en blijf maar genieten van alle nieuwe ervaringen!

Liefs Luch..

• 09 April 2013 - 14:28

Marielle:

he!

super om weer te lezen zeg! bijzonder om zoveel mooie dingen mee te maken, waarschijnlijk erg blik verbredend lijkt me!

geniet ervan en tot in juli D.V.
    Liefs!

• 09 April 2013 - 15:54

Oom Be:

Weer een sprankelend verslag, die ik met heel veel plezier heb gelezen. Steeds weer nieuwe en ook toch opwindende ervaringen komen zo maar op je af. Bovendien is er ook sprake van een geestelijke herkenning die naast de nodige blijheid ook verwondering en dankbaarheid op roept. Jennie sterkte in alles toegwenst en opnieuw Gods onmisbare zegen in het land en bij het volk van Hem. Hartelijke groeten ook van tante Geertje

• 09 April 2013 - 19:27

Sanneke:

Hoi!:)
    Wat een leuke ruimtes op de foto's! En pracht verhaal Jen!

Hou je haaks,
    Doe voorzichtig en genieten he;-)

Liefs San

• 12 April 2013 - 19:41

Fam. V.d.Nieuwendijk:

Dag Jennie,

Het is echt genieten van je verslag! t Is net of we er ook even zijn! Ja zal wel een bijzondere bijeenkomst geweest zijn! Wel fijn om ook eens over de grenzen te kijken, Dat is gezellig koffiedrinken na de dienst!
    We zagen in het Israelblad de kerk. Wat een mooi gebouw! Wat bijzonder dat ze daar het Evangelie ook horen.We hopen dat het gezegend mag worden .

Geniet nog van de tijd daar! En sterkte in alles!

Hartelijke groeten, fam.v.d.N

• 16 April 2013 - 15:01

Jennita:

Hee Jennie,,

Wat vliegt de tijd zeg, je zit er nu al weer zo'n tijd! we missen je hier wel hoor.. wat leuk om al je belevenissen te lezen, je maakt veel mee in zo'n korte tijd, erg mooi! geniet van je tijd daar, voor je het weet is het weer voorbij!!

liefs Jennita

• 24 April 2013 - 11:46

Cora:

Ha Jennie,
    Ik ben ook weer bijgelezen:-) Je bent er al bijna 3 maanden! Erg leuk om te lezen wat je allemaal doet, ziet, meemaakt, leert, denkt... Ik hoop dat je er van blijft genieten en dat je iets goeds kunt doen voor de mensen daar!
    groetjes van Cora

• 02 Mei 2013 - 20:12

Alieke:

Ha Jennie,

Eindelijk weer een reactie van mijn kant! Bedankt weer voor je mooie en informatieve verslagen, fijn dat je het kunt bijhouden!
    Het blijft bijzonder hoe je over de plaatsen uit de Bijbel schrijft, ook als je de foto's ziet, is dat bijzonder.
    Ik merk aan je schrijven dat je in de aantal maanden dat je er bent heel eigen bent geworden met de cultuur en het land. Mooi om te horen! Maar... kom maar wel weer gewoon terug ;)! Of denk je daar al anders over?

Hier in Nederland gaat het prima. Heb je iets van de beeidiging meegekregen, of niet? Het was mooi om te zien, 30 april is dan een hele andere dag. Weer een koning.

Nou Jennie, houd je taai en denk om jezelf! Wees maar voorzichting.

Liefs, Aliek en groetjes van Dirk