(On)rust in Beit-Jala - Reisverslag uit Bayt Lāhyā, Palestina van Jennie Hubers - WaarBenJij.nu (On)rust in Beit-Jala - Reisverslag uit Bayt Lāhyā, Palestina van Jennie Hubers - WaarBenJij.nu

(On)rust in Beit-Jala

Door: Jennie Kloppenburg

Blijf op de hoogte en volg Jennie

03 Juli 2013 | Palestina, Bayt Lāhyā

Ja, en dan is het alweer juli! Zaterdag heb ik mijn laatste rooster ontvangen en inmiddels staat het rooster voor augustus, op de Schutse ook in mijn agenda! Toch wel een raar idee dat ik nu al weer druk ben met al die voorbereidingen voor mn Hollandse leven. Maar ik kijk er ook zeker wel naar uit.
Wat reizen betreft staan er nog 2 dingen op de planning. De rest geniet ik nog van iedereen en alles hier in Beit-Jala en Jemima. D.v. volgende week hoop ik nog een weekendje naar Nazareth te gaan en de laatste daagjes van mijn verblijf hier, hoop ik in het noorden van het land door te brengen. Maar daar horen jullie te zijner tijd wel meer van. Nu nog maar even wat nieuws van hier.

Over het algemeen gaat het er hier in Beit-Jala rustig aan toe. Natuurlijk is het de ene keer wat drukker op de straten dan de andere keer, maar daar zijn veelal geen aanwijsbare oorzaken voor.
Een aantal dagen geleden, tijdens een wandeling naar de bushalte (dat was althans mijn einddoel), zag ik een eind verderop wel heel veel mensen bij elkaar. En voor ik het wist stond ik er midden in… Aangezien er wel heel wat politie bij liep en de mensen luidkeels met elkaar aan het praten waren (wat ik natuurlijk niet verstond), kreeg ik het gevoel dat er wat aan de hand was. Sommigen waren druk met het ophangen van spandoeken. Ik heb heel bewust maar even wat verderop gaan staan, om het van een afstandje te bekijken.
Nog geen 2 minuten later kwam er een hele groep jongeren aan, die kriskras over de straat liepen. En toen pas zag ik waar het om ging. Ze begonnen rozen uit te delen aan elke automobilist die langs kwam of de voorbijgangers die langsliepen. Ik kreeg er ook 1. Het was een actie Tegen drugs. Stop drugs; change your life!
Het was wel even een opluchting dat er gelukkig niets bijzonders aan de hand was. En het was leuk om te zien. Meestal als een automobilist hier op iets of iemand moet wachten, is het gelijk een getoeter van jewelste. Ze houden hier niet van wachten. Maar dit pakte iedereen goed op en we hadden zomaar file in ons kleine dorp.

Hier in Jemima is het helaas wat minder rustig. Omdat de financiën in het afgelopen jaar behoorlijk teruggelopen zijn, en dat tot nu toe nog niet gestopt is, moesten er radicale maatregelen worden genomen. En deze maatregelen zijn nu bekend geworden. En dat was wel even schrikken.

Per 1 augustus zullen er, als ik het goed heb, 9 bewoners en 5 collega’s naar huis worden gestuurd. Er is geen geld meer om zoveel bewoners te verzorgen en zoveel collega’s uit te betalen. Vandaag wordt het nieuws bekend gemaakt aan degenen die het betreft. Als er bewoners weg zijn, zullen er groepen worden samengevoegd om zo met een kleiner Jemima aan de slag te gaan. En dan maar blijven hopen dat we zo wel door kunnen gaan. Wie weet is het voor Jemima een oplossing, maar helaas voor de bewoners en collega’s niet.
Wat zullen de bewoners de hele dag thuis moeten doen. Veel van hen hebben niet de gelegenheid om nog naar de dagbesteding te komen i.v.m. de afstand. Velen van hen hebben thuis geen goede voorzieningen voor zorg en geen mensen die de hele dag voor hen kunnen zorgen. Wat zal er van deze bewoners geworden. Hoe lang zal het allemaal goed blijven gaan met hen.
En ook wat betreft de collega’s. Het is hier nog veel lastiger dan in Nederland, om weer werk te vinden. Sommigen hebben de boerderij thuis, om aan het werk te gaan, maar er zijn er ook die thuis komen te zitten. En dan zul je maar je bruiloft gepland hebben volgende maand. Hoe moet je rond gaan komen, zonder inkomen, of met maar een klein beetje. Of je zult je kinderen maar van school moeten halen, omdat je de school niet meer kunt betalen. Sociale voorzieningen zijn hier nauwelijks. In ieder geval niet om rond te komen. En de meeste producten zijn hier net zo duur als in Nederland.
Al met al is het een akelige situatie aan het worden hier. En er zal wel heel veel geld binnen moeten komen, wil alles nog teruggedraaid worden.
Het verandert wel een beetje je blik op de bewoners. Als je ze uit bed haalt, of als je met ze bezig bent, is het constant in je gedachten, dat hij/zij hier over een maand niet meer zal wonen. En dan…
Gelukkig is er nog steeds Een, Die overal bovenstaat en Die ook alleen uitkomst kan geven. Daarom is het gebed voor Jemima, en allen die daarbij betrokken zijn, ook zo hard nodig! En dan komt me dat Bijbelgedeelte in gedachten, waar het gaat over Nineve: wie weet, God mocht Zich wenden. Dan alleen is ook Jemima veilig!

Een lieve groet!

  • 03 Juli 2013 - 16:28

    Mariska:

    Ha jennie..
    Bijna weer terug in NL. We zien naar je uit! K zal j zsm even mailen..
    Lfs g&m

  • 03 Juli 2013 - 16:49

    Oom Be:

    Dag Jennie,

    Bij het lezen van dit verslag bespringen mij zomaar spontaan allerlei gedachten. Behalve dat jij voor niet al te lange tijd weer terug zult komen naar Nederland maar ook over het voortbestaan van Jemina in welke vorm ook. En overal wordt het moeilijker. Onze brievenbussen worden dagelijks meer dan ook bestookt door allerlei instanties die een bijdrage van je vragen en alles is al even noodzakelijk lijkt het wel. Persoonlijk zou ik heel moeilijk naar een land kunnen gaan waar zoveel hulp wordt gevraagd. Zo zie ik nog steeds die jonge vrouw met haar kindje in Parijs die bedelend mij om een gift vroeg. Ondanks de vele waarschuwingen kon ik mij daar niet nadat ik iets had gedaan van los maken. Wat is dat toch allemaal moeilijk. Ik hoop dat jij ook de laatste tijd goed mag doorkomen en dat je gezond en wel bij "ons" terug mag komen.

    H.gr. ook namens tante Geertje

  • 06 Juli 2013 - 13:26

    Marielle:

    Hee Jennie!

    Wat fijn om weer een verslag van je te lezen. Wat vliegt de tijd voorbij en wat heerlijk om te lezen wat voor mooie en minder fijne dingen je meemaakt. Inderdaad lijkt het me moeilijk om je bewoners straks te moeten achterlaten. Apart idee dat je straks D.V. hier weer zal werken op de groep, wij kijken er naar uit in ieder geval hoor!

    Heel veel succes met de laatste weken en hopelijk tot ziens in augustus!
    Liefs!

  • 13 Juli 2013 - 18:24

    Jan Willem :

    Hey Jennie,

    Wanneer is het benefietconcert?
    En ik mis een rekeningnummer voor degene die een gift wil overmaken, of zie ik dit over het hoofd?

    Hartelijke groet uit Holland.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Bayt Lāhyā

Even weg....

2 weken naar Israel

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2015

Afscheid

02 Maart 2015

Alweer de laatste dag

25 Februari 2015

Beter laat dan nooit;-)!

25 Februari 2015

In een notedop

20 Februari 2015

Een warm welkom in het koude Israël
Jennie

Actief sinds 02 April 2012
Verslag gelezen: 763
Totaal aantal bezoekers 33225

Voorgaande reizen:

19 Februari 2013 - 03 Maart 2015

Even weg....

Landen bezocht: