Ik zal ook heengaan! - Reisverslag uit Bayt Lāhyā, Palestina van Jennie Hubers - WaarBenJij.nu Ik zal ook heengaan! - Reisverslag uit Bayt Lāhyā, Palestina van Jennie Hubers - WaarBenJij.nu

Ik zal ook heengaan!

Door: Jennie Kloppenburg

Blijf op de hoogte en volg Jennie

02 Mei 2013 | Palestina, Bayt Lāhyā

Lieve allemaal,

Hier weer een verslagje vanuit het warme Israel! De laatste is al weer even geleden, maar dat komt omdat ik mijn eigen laptop niet kan gebruiken. De oplader was stuk! Als het goed is, is de nieuwe al onderweg, maar dat kan nog wel even duren.
Daarom nu toch maar met deze laptop, aangezien er weer behoorlijk wat dingen gebeurt zijn. Helaas kan ik nu geen foto’s plaatsen omdat de verbinding erg traag is. Maar die houd u nog tegoed!

Ik hoop dat het met iedereen goed mag gaan. Ik hoor gelukkig geen bijzondere dingen, dus dan denk ik maar: geen bericht, goed bericht;)! Maar wel iedereen bedankt voor alle berichtjes en kaartjes die ik nog steeds ontvangen mag! Dat doet me goed.
Hier mag alles gelukkig goed gaan. Het is inmiddels al mei en dat betekent dat ik al op de helft zit van mijn verblijf in Israel. Althans, van dit verblijf. Ik begin me hier steeds meer thuis te voelen. Het liefst zou ik even een poosje naar Nederland komen om weer bij te praten en dan weer terug naar Israel. Maar wees niet bezorgt: dat staat niet in de planning;) Althans: voorlopig niet. Over bij leven en welzijn 3 maandjes hoop ik weer terug te komen en het leven in Nederland voort te zetten. En met jullie om me heen zal dat vast gaan lukken.
Het begint wel erg warm te worden hier, maar daar wennen we vanzelf aan;)! In de afgelopen (bijna) maand zijn er heel veel dingen gebeurt. TE veel om allemaal te beschrijven. Daarom wil ik maar proberen een aantal belangrijke dingen te benoemen! Als ik alles moest vertellen, zou ik elke dag wel een verhaal kunnen schrijven en daar heb ik geen tijd voor;)!

Eerst wil ik jullie nog feliciteren met onze nieuwe koning en koningin! Toch vreemd om nu een koning te hebben. Maar ook dat went waarschijnlijk vanzelf. Ik heb toch nog wat beelden mee kunnen krijgen vanuit Nederland. In Ramalah hadden we een receptie ter ere van de kroning. Deze was georganiseerd door de Nederlandse ambassade. ’s Avonds kon ik, samen met de Nederlandse groep die in Jerusalem was, de beelden van de kroning bekijken. Dus ik had ook een beetje een k(r)oningsdaggevoel!
Met deze Nederlandse groep mocht ik afgelopen zondag ook de 2 Nederlandse diensten bijwonen en ben ik maandag een dagje meegeweest. Het voelde een beetje als vakantie, al moest ik de ochtenddiensten wel gewoon werken;)! Daarom heb ik ook bovenstaande titel gekozen. Het is vanuit Zacharia 8, over dat het volk van Israel, maar ook de heidenen, elkaar zullen oproepen om naar Jerusalem te gaan, om het aangezicht des HEEREN der Heirscharen te zoeken. En dan staat er bij: ik zal ook heengaan. Dat was nu wel heel letterlijk. Althans, wat het heengaan naar Jerusalem betreft.

Maandag hebben we Yad Vashem bezocht. Het oorlogsmuseum hier in Israel, n.a.v. de 2e wereldoorlog. Het was erg indrukwekkend om dit te zien. Zoveel beelden, foto’s en spullen die werkelijk overgebleven zijn vanuit die tijd. Ik ben er 2 keer (kort) doorheen gelopen, maar je zou er wel dagen kunnen lopen, luisteren en kijken en dan weet je nog lang niet alles. Maar het doet wel pijn om te zien, hoeveel er geleden is, vooral ook door het Joodse volk!
We hebben ook nog even bij de Knesset gekeken. Het parlementsgebouw van Israel! Je komt er niet zomaar binnen. Dat moet je dagen van te voren aangeven en je mag niets meenemen. Maar er is wel een ontzettend mooie rozentuin tegenover en de Menora is ook mooi om te zien!
Maandagavond hadden we een interessante avond met ds. D. Zadok vanuit Gedera. Hij vertelde nog weer over de nieuwe kerk en de gemeente die gesticht mocht worden!
Het was fijn om een aantal bekenden te ontmoeten en alles even te delen met Nederlanders! Maar het is ook goed om dan niet in het hotel te slapen, maar weer naar je eigen ‘huis’ te gaan!
Al hoewel, afgelopen dinsdag gingen Romy en ik door naar een hostel in Jerusalem, omdat we gisteren een dagje naar Nazareth zouden gaan.
Om half 9 zaten we in de bus en om 11.30 waren we bij de fam. Dekker om wat dingen af te geven. Het was fijn om weer in Nazareth te zijn. Het voelt een beetje als thuis! En eindelijk heb ik ook wat meer gezien van de stad. We zijn door de Old City gelopen en hebben kennis gemaakt met de cultuur en leefgewoonten daar. Interessant om te zien! De mensen zijn erg gastvrij en vriendelijk! Zowel de Joden als de Arabieren.
Voordat we bij de fam. Dekker kwamen, waren we een beetje verdwaalt. Zelfs de politie wist niet waar ze ons heen moesten sturen. Dus op een gegeven moment vroeg ik het zomaar aan een voorbijgangster. Helaas kon deze mevrouw geen Engels. Maar ik had mn Hebreeuwse leerboekje bij me! Ik zocht wat woorden op en wonder boven wonder begreep ze wat ik bedoelde en bracht ze ons bij de familie Dekker. Een letterlijke wegwijzer! Al de 2e keer, in/rond Nazareth!

Met een Hollandse vriend heb ik het dorpje Silo bezocht! Dit is de plaats waar vroeger de tabernakel was. We hebben daar een hele poos rondgelopen. Geen van beiden wisten we de weg, naar de oude afgravingen van de plaats waar de Tabernakel echt was. Maar werkelijk door berg en dal, zijn we er toch gekomen. En toen we bijna alles gezien hadden, kwamen we bij de ingang. Bleek dus dat we achterin gekomen waren. We hebben als nog toch maar entree betaald;)! Ook heb ik hier voor het eerst de (hier) overbekende humus geprobeerd. Dat is een soort beleg voor op brood! De echte is erg lekker. Degenen die ze hier bij Jemima hebben is zonder kruiden en dat is iets minder smakelijk! Maar inmiddels ben ik helemaal aan het eten gewend, dus er zijn genoeg andere dingen om te eten!

Ik heb hier inmiddels ook een orgel gevonden. Nou ja, hier, ik moet er voor naar Jerusalem, maar dat heb ik ook al 3 keer gedaan. Ik mag zo af en toe het orgel van de Church of the Redeemer, de Lutherse kerk in Jerusalem, bespelen. In principe zo vaak als ik wil, als ik het van te voren maar aangeef. Inmiddels kennen ze me al;)! Het is heerlijk om weer af en toe te ‘orgelen’. Dat was wel 1 van de dingen die ik hier mis!
Maar ik mis de mensen uit Nederland nog steeds het meest. Zoals ik al zij: ik zou graag even om het hoekje willen kijken om iedereen weer te zien en bij te praten. Maar dat wordt me een beetje te duur.;)

Nou, dat was wel weer genoeg voor dit verslag!
Ik wil jullie allemaal het beste toewensen, in alle dingen!
Een lieve groet,!

  • 02 Mei 2013 - 21:02

    Mariska:

    Ha Jennie,

    Wat een mooie dingen maak je mee!
    haha,... Eetsmakelijk! 't Went inderdaa vanzelf.
    Kun jij eens een opname maken hoe dat orgel klinkt.. ben benieuwd wanneer je thuis komt hoe t klinkt!
    Meid, weer mooie ervaringen!

    Geniet ervan.. en doe voorzichtig!
    Jij ook all the best.
    Ik ga zsm reageren op je email
    Liefs

  • 02 Mei 2013 - 21:29

    Jaap Groen:

    Beste Jennie,
    Ik ben een trouwe lezer van je reisverslagen.
    Wat maak jij toch een mooie dingen mee.
    Ik kan me voor stellen dat je in een voor ons zo'n belangrijk historisch omgeving veel dingen herkent.
    Geniet er maar goed van en ik ben benieuw of we b.l.e.w. een presentatie krijgen te zien.
    't Is jammer dat je dit jaar niet mee kunt naar Tirgu Mures. Maar In de aanwezigheid van je zus Antje hebben we toch een Kloppenburg. We zullen aan je denken.
    De groep is nu heel gevarieerd en erg gemotiveerd.
    Groeten,
    Jaap

  • 02 Mei 2013 - 21:31

    Sanneke:

    Hi, ;-)
    Mooi verslag Jen!
    Genieten nog maar die 3 aankomende maanden!

    Take care!!!

    Liefs San

  • 02 Mei 2013 - 22:16

    Fam,v..d.Nieuwendijk:

    Dag Jennie,

    Ja de tijd gaat snel! Het wordt hier nu ook wat warmer Jennie. In de Betuwe is het nu echt mooi. De fruitbomen staan in bloei.

    Fijn dat je je daar zo thuis voelt en leuk dat je op het orgel mag spelen.


    We hebben een fijne verkoping van tweedehandskleding gehad voor Samarita, Het heeft bijna 800 euro opgebracht, Mooi he?


    Hartelijke groeten en veel sterkte!

    Fam, v, d, Nieuwendijk









  • 02 Mei 2013 - 22:53

    Ton En Willemien:

    Hoi Jenny

    Indrukwekkend wat je allemaal meemaakt,heel bijzonder allemaal,wat zul je veel te vertellen hebben als je weer terug bent,De tijd gaat snel je bent inderdaad al over de helft,
    Hier kijken we er naar uit dat het wat warmer gaat worden,alles word al wat groener en de bloesem komt er aan,prachtig,
    Geniet nog maar een poosje van je verblijf daar,we zingen het nog wel een poosje uit zonder jou,
    als je maar terug komt,en dan willen we je ook eens een keer op een orgel horen spelen,

    Nou Jen tot het volgende verslag,we kijken er naar uit,

    Liefs Ton en Willemien
    Nienke

  • 02 Mei 2013 - 22:55

    Jouke En Geraldine:

    Ha Jennie,

    Prachtig weer zo'n verslag. We lezen het met plezier!
    Op dat orgel kom ik ook een keer spelen...

    In aansluiting op Jaap stel ik ook voor dat je een presentatie in elkaar zet voor je fanclub :-)
    Hoe gaat het er aan toe in Jemima? Sterkte in alles de komende tijd!

    hartelijke groet vanuit Rhenen

  • 03 Mei 2013 - 00:30

    Oom Bé:

    Dag Jennie,

    Opnieuw weet je in dit verslag de lezers aan je te binden, tenminste zo ervaar ik dat wel. Het zij je van harte gegund om al die mooie en interessante ervaringen op te doen en die, voor zover dat mogelijk is, met ons te delen. Hoewel het reizen over deze planeet voor steeds meer mensen tot de mogelijkheden behoort, is een bezoek aan Israël toch over het algemeen nog niet zo'n gemeen goed. Dus wat dat betreft verkeer jij in een bevoorrechte positie. Ook mag het, volgens mij, wel eens worden opgemerkt dat het verblijf daar je zo goed bevalt. Dat je wel "even" naar Holland zou willen komen om wat bij te praten komt mij vrij normaal voor, maar dat lijkt toch, op dit moment, een brug te ver. En dat je alweer op de helft van je verblijf zit, stellen wij, samen met jou, ook met verwondering vast. Nog even en je moet alweer een afkickperiode beginnen. Maar voordat je daar aan toe bent hopen we nog een aantal leuke reis- cq andere ervaringen van je te mogen lezen. Sterkte toegewenst voor nu en de naaste toekomst en tot het volgende verslag zullen we maar schrijven.

    H.gr.

  • 03 Mei 2013 - 13:29

    Willemina Kloppenburg:

    heey jen,

    lang verslag zeg.
    maar wel een mooi verslag

    -xxx-jes

  • 06 Mei 2013 - 10:18

    Jacolina:

    Ha Jen,

    't duurde inderdaad even voor we weer wat te lezen kregen van je, maar ook ik dacht: 'Geen bericht, goed bericht' ;-)
    Leuk dat je ook nog wat heb mogen meegenieten van 30 april!
    En inderdaad zat ik pas te denken dat je inderdaad al weer op de helft van je verblijf daar bent. Gaat toch echt wel weer snel he!
    Kan me goed voorstellen dat je een orgel gemist heb, maar erg leuk dat je nu zo vaak mag gaan spelen als je wilt. Eigenlijk moet je natuurlijk even een keer wat opnemen voor ons he ;-)
    Geniet er weer van en tot horens weer!

    Groetjes, Jacolina

  • 07 Mei 2013 - 17:58

    Jennita:

    Heee Jen,

    Weer een verslag, leuk om te lezen:) Je zal wel genieten van het weertje daar, hier word het gelukkig ook steeds beter!! Dat je al over de helft bent zeg.. Het komt steeds dichterbij dat je weer terug komt, we missen je hier nog steeds hoor! Ben zo benieuwd naar je verhalen:) ennuh voorlopig blijf je weer een paar jaar in Nederland hoor:P

    Geniet nog van je tijd daar!
    liefs van Jennita

  • 08 Mei 2013 - 10:34

    Dinie Bekendam:

    Dag Jennie,
    Het is weer een mooi verslag geworden,al die verslagen,kan een mooi boek worden.

    En wat maak jij leuke dingen mee worden uitgenodigd door de Nederlandse Ambassade,dat overkomt je niet elke dag.

    Het lijkt me geweldig, om zo maar in al die plaatsen uit de bijbel te zijn

    Geniet nog van je tijd daar, hopelijk wordt het niet te warm daar.

    Hartelijke groet,

    Tante Dinie



  • 14 Mei 2013 - 20:06

    Jan Willem :

    Hey Jennie,
    wat een verhaal zeg.
    Mooi dat je toch nog iets meegemaakt hebt van de kroning.
    Was dat in de nederlandse ambassade te Palestina?

    Het is ook fijn om te lezen hoe alles groeit en bloeit.
    Jij zou graag naar nederland willen, om een hoekje kijken , maar je kunt natuurlijk ook nederlanders -die je lief en dierbaar zijn- uitnodigen om met eigen ogen te zien hoe Gd alles wél maakt.

    Nog vele goede dagen en momenten toegewenst en geniet er van.
    Tot ziens en horens, good bye.
    JAN WILLEM

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Palestina, Bayt Lāhyā

Even weg....

2 weken naar Israel

Recente Reisverslagen:

06 Maart 2015

Afscheid

02 Maart 2015

Alweer de laatste dag

25 Februari 2015

Beter laat dan nooit;-)!

25 Februari 2015

In een notedop

20 Februari 2015

Een warm welkom in het koude Israël
Jennie

Actief sinds 02 April 2012
Verslag gelezen: 752
Totaal aantal bezoekers 33228

Voorgaande reizen:

19 Februari 2013 - 03 Maart 2015

Even weg....

Landen bezocht: